Friday, February 16, 2007

Israel Umat Yang Halal Darahnya

Islam adalah agama kedamaian. Ia membenci permusuhan selagi keharmoniannya dihormati. Namun apabila ketenangan ini digugat, Islam membenarkan umatnya untuk mempertahankan diri dan membalas serang. Hinggalah keadaan kembali damai.

Islam, sepanjang sejarahnya, tidak pernah memulakan pertelingkahan. Kerana Islam amat menghormati hak sesama manusia, bahkan dengan alam semesta.

Siri-siri peperangan yang Islam tempuhi adalah natijah kebiadapan pihak tertentu yang benci melihat ketenteraman masyarakat Islam dan bukan Muslim yang seia sekata. Belum pernah Islam yang menyalakan api kemarahan. Dan sepanjang itulah dunia menyaksikan (sepatutnya) Islam sebenarnya acapkali digempur sesuka hati. Islam lah yang dimangsakan. Dulu dan kini.

Di Palestin, sejak nama negara ini dipadamkan dari peta dunia sejurus termeterainya perjanjian Oslo 1993 di bawah Resolusi 182; nasib negara ini sukar diramal. Pertumpahan darah adalah rutin dan kematian menjadi udara yang mesti mereka hirup setiap hari.

Ternyata, rakyat Israel yang menjajah bumi suci Palestin bukanlah manusia yang boleh dibuat teman. Rakyat mereka adalah tentera regim tersebut. Ulama, dengan ini memutuskan bahawa halal memerangi mereka hatta wanita, kanak-kanak dan orang tua; kerana mereka juga kesemuanya adalah tentera yang memerangi Muslim serata Palestin.

Pun begitu, hukum ini hanya sah diperlakukan di Palestin sahaja, buat masa ini.

~*~*0*~*~
SINOPSIS

Sebenarnya, saya sudah memendamkan hasrat untuk mengkaji dan menulis secara profesional berkaitan Palestin sejak bertahun-tahun dulu dan terbengkalai hingga saat ini.

Apalah yang dapat saya tuliskan, sedangkan sejarah Palestin sendiri pun belum banyak saya tahu? Saya yang salah kerana mal** membaca di masa senggang saya '~'

Sudah kalut begini baru tercari-cari ... ;)

Apapun, moga ini permulaannya. Awas ya, apabila saya sudah mula melangkah, saya sukar ditambat!

dari hati Seri