Friday, August 24, 2007

Malaysiaku Gemilang!

The Untold Story Version



SEJARAH AYAH & KAMI
Ayah saya seorang yang independent. Ayah sangat berdikari. Sebab itu, Ayah memilih untuk jadi peniaga sejak dari zaman mudanya lagi atau mungkin lebih awal dari itu – sejak di bangku sekolah.

Kesusahan dan kesempitan hidup keluarga Ayah menjadi momentum yang menolak Ayah dan adik-beradiknya yang lain menjadi peniaga. Dari sembilan beradik Ayah, 6 darinya memilih untuk bekerja sendiri alias berniaga – membuka kedai makan.

Dari bujang, Ayah yang masa itu terpaksa membesarkan adik-adiknya seramai 3, 4 orang telah membuka gerai makan yang beroperasi di bawah pokok besar di Jalan Tiger Land – depan Hospital Pantai Puteri, setentang dengan Satira Firdausi (kediaman kenamaan mana tah).

Bertahun-tahun di situ, akhirnya pada awal tahun 1980-an, Ayah dapat menyewa kedai di sebuah bangunan milik Dewan Bandaraya Ipoh, di Fair Park (sebelah Kampung Kepayang). Atas nama Restoran Cerah Masa Depan, Ayah memerah keringat mengusahakan kedai makan tersebut dengan dibantu seorang tukang masak dan beberapa orang adiknya.

Perniagaan Ayah laris. Terutama kedudukan kedai yang seakan kantin bagi pejabat-pejabat yang beroperasi di bangunan yang sama. Ditambah pula bangunan tersebut terletak berdepan dengan (kawasan) Stadium Hoki Sultan Azlan Shah, Velodrom Rakyat (saya dah terlupa ejaannya) dan Stadium Indera Mulia serta bersebelahan dengan stesen minyak Petronas Zama Enterprise.

Awal perniagaan Ayah, boleh dikatakan Restoran Cerah Masa Depan sahajalah kedai makan Melayu Muslim di kawasan terdekat. Hingga sekitar tahun 90-an, barulah muncul beberapa kedai makan lain, antaranya Restoran Bunga Raya. Itupun bukan Melayu bumiputera, tetapi milik peranakan India Muslim.

MUSIM SEMI BERLALU
Saya dan adik-adik membesar di Fair Park. Kami, tiga beradik sempat bersekolah di Sekolah Kebangsaan Seri Kepayang, Fair Park hingga masing-masing tamat menduduki UPSR. Kami, saya terutamanya, melihat susah payah Ayah memajukan perniagaan. Walaupun bukanlah perniagaan besar mana, namun ia sangat bererti bagi kami sekeluarga.

Jatuh bangun Cerah Masa Depan, saya sempat saksikan. Di hujung pengajian menengah saya adalah detik-detik pilu dalam perniagaan Ayah. Pembangunan kawasan sekitar bagai cendawan tumbuh usai hujan.

Sebelah bangunan kedai sewa kami dibuka pusat tukar kereta terpakai. Dari kedai saya ke simpang masuk Kampung Kepayang deretan bangunan baru didirikan. Di belakang kawasan kami pun deretan premis baru.

Kedai makan ada 5, 6 buah. Perniagaan itu ini, rancak siang malam. Dan semestinya bangsa Cina sangat dominan di situ, sekalipun terdapat Kampung Kepayang dan kawasan perumahan flat Ashby (asal perkataan Hospital Besar - HB) yang merupakan penempatan Melayu di situ.

Akhirnya, dengan berat hati dan sayu, Cerah Masa Depan kami serahkan semula kepada DBI, awal tahun 1999 – lebih kurang. Dan Ayah mula mencari kawasan lain untuk terus meniaga.


Hingga sekarang.

Cerah Masa Depan adalah sejarah kami sekeluarga. Cerita ini hanya tinggal kenangan. Walaupun Ayah masih meniaga. Namun, banyak bezanya.

Antara bezanya, saya tak lagi berpeluang bantu Ayah masak banyak-banyak macam dulu. Saya tak dapat rasa kalutnya bila pesanan minuman banyak dan saya terpaksa membancuh semuanya seorang diri. Paling seronok bila kena buat minuman ‘tarik’ – teh, kopi, milo, neslo, Nescafe dan sekutunya termasuk teh O tarik =)

KENAPA CERAH MASA DEPAN TUTUP?
Saya tertanya-tanya, kenapa nama kedai kami Cerah Masa Depan?

Kami mulakan perniagaan pada awal pagi, setiap hari. Dari depan kedai yang memang terbuka mengadap Jalan Ghazali Jawi dan dari celah-celah Stadium Sultan Azlan Shah (Hoki) yang tersergam, cahaya matahari akan naik perlahan-lahan. Itu pemandangan biasa setiap hari.

Matahari cerah di depan kami. Sebab itu Ayah pilih namanya, Cerah Masa Depan!

Tapi, hari ini panorama itu tak akan kami saksikan lagi. Kenapa? Jawapannya di sini …