Saturday, June 07, 2008

Hand-out Kecemasan =)

Syair yang menyimpul

kenangan al-Ahzab yang bersejarah

اللهم لا عيش إلا عيش الآخرة ۞ فاغفر للأنصار و المهاجرة

نحن الذين بايعوا محمدا ۞ على الجهاد ما بقينا أبدا

لو لا أنت ما اهتدينا ولا تصدقنا ولا صلينا ۞ فأنزل سكينة علينا وإن ارادوا فتنة أبينا

Sejuk udara subuh ini memang menyegarkan. Dan sejak itu hati saya dicumbui ingatan pada mati. Saya resah metah. Namun tatkala mengingati kata-kata و كفى بالموت موعظا hati saya beransur tenang.

Mati adalah pasti. Kepastian yang kita tidak dapat lari darinya. Saya bukanlah minta disegerakan mati, namun hati kecil saya berbisik, ‘andai aku pergi …’

Ya! Andai saya pergi dalam detik terhampir ini, saya sedikitpun tidak bersedia. Memangnya kerana hati dan jiwa saya disarati dengan cinta dunia yang mengasyikkan. Saya sungguh takut untuk mati!

Saya takut meninggalkan ibu tercinta, ayah tersayang dan adik-beradik yang menghiburkan. Saya takut meninggalkan teman-teman saya yang saling berkongsi rasa dan citra. Saya tak mahu dipisahkan dari cinta hati saya – yang cinta kami baru saja berputik. Saya tak mahu meninggalkan segala yang saya ada!

Mati!

Datangnya bila-bila. Tak siapa tahu. Tak siapa duga. Andai terpaksa pergi juga, tanpa apa-apa …

Mati akan tiba. Mungkin sebentar lagi … kerana tiada janji pasti, yang esok masih menanti untuk saya merasai sinar mentari, menghirup udara pinjaman Ilahi, di muka bumi ini lagi.

Dan yang pasti, saya tetap akan pergi juga suatu hari nanti, menuju destinasi pasti, yang awalnya adalah mati.

Dan, seandainya saya pergi sekejap lagi, yang saya hajatkan …

اللهم اختم لنا بحسن الخاتمة ولا تختم علينا بسوء الخاتمة



Kenapa kecemasan?

Saya menyiapkan tulisan ini dengan tergesa-gesa sebagai bekal buat suami saya menyampaikan motivasi esok (Sabtu, 7 Jun). Jenuh memikirkan apakah bahan yang paling cocok dengan isi yang bakal diutarakan, saya diilhamkan Allah untuk membelek catatan lama saya. Dan inilah bicara hati saya di semalam yang kelmarin - setelah diubahsuai untuk dijadikan hand-out