Monday, September 04, 2006

Saya dan diri saya

SAYA selalu bertanya, apa yang dapat saya bantu lagi esok? YA, saya sering mencari peluang untuk sibuk. Supaya saya rasa saya ada buat sesuatu. Bukan untuk saya. Bukan kepentingan saya.

Saya, setiap kali berbuat sesuatu, acapkali rasa dicabar. Dan setiap kali itulah saya melakukan sesuatu melebihi kadar kudrat saya. Kerana saya cuma tahu, saya mahu buktikan saya boleh dan saya mampu.

Saya, adakalanya terperangkap dalam jebak malas. Dan adakalanya itu jugalah hasil tangan saya separuh-separuh, sama seperti hati saya tatkala melakukannya. Dan ketika itu, saya bencikan diri saya yang sambil lewa bekerja.

Saya dididik, setiap hari lakukan sesuatu untuk Islam. Dan setiap hari saya pasti menyoal diri, 'adakah ini (apa-apa yang sedang saya lakukan) ada manfaat untuk Islam atau semata-mata memenuhkan kantung nafsu saya?'

Saya sentiasa mahu jadi yang terbaik, di mata semua manusia - sebagai hamba Allah (semestinya), namun saya sendiri mengecewakan diri saya. Saya gagal untuk menjadi yang terbaik walaupun untuk diri saya sendiri.

Namun, jika pernah terdetik di hati untuk berhenti, saya lekas-lekas usir dari atma. Saya punya asa, DIA punya kuasa. Saya akan terus berusaha.


dari hati Seri