Wednesday, February 07, 2007

Bila kena jadi motivator

Bukan semua manusia berbakat dalam memberi stimulus di khalayak. Tetapi bukan juga bermakna kita tidak boleh mencuba. Yang penting mesti ada keinginan untuk mencuba. Sebab, memberi nasihat ini tuntutan Islam.

Sekalipun kita pandai berucap di hadapan umum, kalau
tidak kena gayanya, khalayak hanya mendengar tanpa dapat apa-apa input untuk diterjemahkan sebagai ilmu dan diamalkan. Rugi, bukan?

Saya sekadar mahu berkongsi tips ini dengan semua. Saya tulis berdasarkan pengalaman saya. Jom kita baca!

(A) Untuk Penyampai
1. Mesti merendah diri. Kita tak punya apa-apa, kecuali yang Allah pinjamkan. Hadis Qudsi ada merakamkan perkara ini, “wahai manusia, sesungguhnya kamu itu lapar, dan AKU lah yang memberi kamu makanan. Kamu semua adalah tidak berpakaian, kecuali AKU lah yang memakaikan kamu….” Kita tidak rugi apapun jika merendah diri. Bahkan Allah akan memuliakan kita di hati para hamba-Nya, jika kita merendah diri.
2. Bercakap dengan bahasa yang setara dengan tahap pemikiran audien. Bahasa yang digunakan mesti mudah, difahami dan sesuai. Kadang-kadang ada penyampai yang ‘syok sendiri’ dengan bahasa dan istilah bombastic tetapi pendengar hanya menganga J.
3. Katakan perkara yang benar dan berdasarkan ilmu atau pemerhatian (pengalaman). Elakkan bercakap perkara yang meragukan dan boleh menimbulkan konflik atau salah faham. Memberi motivasi bermakna mahu menaikkan prestasi dan potensi orang lain agar sama berjaya seperti kita atau lebih baik dari kita. Gossip bukan makanan minda dan potensi diri tidak memerlukannya.
4. Menarik hati dan tumpuan audien. Dengan idea yang bagus, penyampaian yang berisi, pemilihan diksi yang tepat dengan makna.

(B) Antara ilmu Bantu untuk dikongsi
Motivasi Sempena Peperiksaan
· Belajar kerana Allah SWT. Belajar kerana mahu mengenal siapa Allah, siapa kita, kenapa kita ada dsb. Belajar kerana mahu mengeluarkan diri dari kejahilan.
· Belajar adalah kemestian. Umat Islam mesti cemerlang dan sentiasa cemerlang. Cemerlang mesti dengan ilmu.
· Belajar kerana mahu mentadbir kembali alam ini dengan kehendak Allah.
· Mesti yakin dan faham, bahawa ilmu ini semuanya milik Allah. Ia dating dari Allah. Ilmu yang kita ada, langsung seperti tiada jika dibandingkan dengan luasnya ilmu Allah.

Motivasi Kepimpinan
Pemimpin tidak lahir dari mereka yang berpeluk tubuh mengarah itu ini.
Pemimpin adalah hamba.
Pemimpin bukan perdagangan. Tapi satu perjanjian dengan Allah, bahawa kita adalah duta-Nya untuk memudahkan urusan hamba-hamba-Nya.
Pemimpin mesti jelas dengan matlamat. Tahu prinsip, yakin dengan keputusan yang diambil. Tidak mengenepikan pandangan mereka yang berpengalaman sekalipun bukan dari kepemimpinan.
~o~o~o~
Aduh! Penat saya. Lain kali saya menulis lagi. Moga n3 kali ini jadi permulaan untuk saya melangkah lebih jauh dalam dunia penulisan. Masih ramai yang menanti sentuhan air tangan saya untuk dibaca. Buat mereka, sabar ye. Saya sedang usahakan! Teruskan berdoa untuk saya.
dari hati Seri