Wednesday, February 28, 2007

Saya mulakan. Saya yang pertama

Tarikh : 25 Februari 2007
Hari : Ahad
Tempat : Dewan Abdullah Kamil
Agenda : Muktamar Hewi PMRAM kali ke-20

Terawalnya saya mengingatkan diri dan hati saya untuk lazimi istighfar, kerana perkara ini telah diterima untuk dilaksanakan. Sebarang cela yang bakal terjadi, saya mohon dijauhkan dari menjadi barah yang menyerang tanpa sedar.
Saya bangun di sesi akhir MHP kali ke-20 dengan menyatakan beberapa perkara.

A. Introspeksi
1. Saya mengingatkan BKAN dan DPM yang ghairah mengatur varia program berstatus 'grand' hingga terlupa menghebahkan kepada ahli bahawa semua aktiviti yang dilaksanakan di peringkat BKAN dan DPM adalah juga program PMRAM.

2. Saya menyelar sikap sesetengah BKAN dan DPM yang ripuh menyiapkan ahli dengan pelbagai kemahiran untuk kepentingan BKAN dan DPM bukan untuk PMRAM. Hingga PMRAM menemui kesulitan mendapatkan tenaga mahir dalam banyak amanahnya.

3. Saya juga mengingatkan semua ahli BKAN dan DPM agar dapat memperdanakan program atas nama PMRAM dan sekaligus memusatkan kebanyakan program kepada PMRAM.

B. Cadangan
1. Kerapkan pelaksanaan Genggam Bara ~ jika mampu dilakukan 4 kali setahun.
Rasional : Melalui GB dapat membantu menyelesaikan banyak perkara dan masalah yang melibatkan BKAN dan DPM, selain memperkukuh semangat 'Kita PMRAM'.

2. Kalangan ahli yang berkebolehan dalam apa jua lapangan, tampilkan diri untuk membantu.
Rasional : Ahli Hewi terutamanya lebih senang bersikap tunggu dan lihat. Sepatutnya kita yang bertanggungjawab menghulurkan bantuan. Bukan menunggu diminta membantu.

3. Sahut cabaran Presiden PMRAM 2006 dalam Majlis Perasmian MHP kali ke-20 ~ membuat satu hasilan ilmiah sebagai jawapan kepada dakyah dan tohmahan SII terhadap Islam.
Rasional : Ahli Hewi perlu melakukan anjakan paradigma dan ini langkah pertama.Saya menawarkan diri untuk mengetuai ekspidisi ini.
** Keputusan **
NPH 2006 mengumumkan pelaksanaan tersebut dengan meminta mana-mana ahli yang berminat untuk membantu supaya mendaftarkan nama sebagai AJK.

~~*~~
Sekali imbas, saya seakan-akan mencalonkan diri untuk menjadi ketua. Namun hakikatnya, saya bertindak untuk menjadi pencetus. Sudah lama benar kita diam dengan ejekan dan tempelakan ikhwah tentang kelemahan mahasiswi. Dan saya tidak betah mendiamkannya lagi. Saya mahu mahasiswi lain juga turut rasa tercabar dan terpanggil untuk menempa wibawa. Kita bekerja bersama demi Islam! Bukan kerana dunia.
~~*~~
Tugas saya bertambah. Saya yang isytihar untuk all-out sebelum saya pergi. Jadi, saya cuba kuatkan hati dari mengeluh dan mengalah. Bukankah hidup ini anugerah?

Bulan Mac ini saya sudah diundang untuk berkongsi ilmu melatih puteri-puteri Terengganu mereka-bentuk menggunakan Adobe Photoshop. Saya sendiri merangkak, sebenarnya. Tetapi dek kerana ilmu saya bakal habis jika saya pendam, maka saya sanggupi. Saya cuba sedayanya.
Janji saya pada diri, saya akan buat selagi perlu. Bukan setakat mampu.
Saya berdoa untuk diri saya. Moga kalian doakan juga ...