Friday, March 30, 2007

Pengumuman!

ADA beberapa perkara yang mahu saya umumkan. Khabar gembira yang mahu saya kongsi bersama.

PERTAMA
Mak dan Ayah saya ditawarkan menyertai kursus Haji dan sudah pun mula berkursus. Kata Mak, nama mereka bertiga, termasuk kakak Ayah disenaraikan dalam senarai menunggu Jemaah Haji hujung tahun ini.

Saya paling gembira mendapat berita ini. Memang sudah lama Mak dan Ayah mengumpul wang untuk menunaikan rukun Islam yang terakhir ini. Moga kali ini tiada lagi halangan. Insya Allah.

Moga Allah mudahkan segalanya. Dimurahkan rezeki yang halal. Dilapangkan segala kesulitan. Amin …

KEDUA
Teman sepermainan saya sejak kecil ~ jiran depan rumah saya, akan melangsungkan perkahwinannya esok, 31 Mac 2007. Majlis akadnya hari ini seusai asar.

Norazian Razali.
Selamat Pengantin Baru.


“Yan, tahniah dari kami. Kami doakan kebahagiaan kalian dunia dan akhirat. Maaf saya tidak dapat menghadirinya ~ walaupun Yan mengharapkan kehadiran saya. Saya wakilkan seluruh ahli keluarga saya sahaja. Ada rezeki, kita jumpa juga nanti.”

KETIGA
1 Mei ini merupakan anniversary Mak dan Ayah saya yang ke-31. Saya bercadang menghadiahkan mereka sesuatu. Tapi masih belum saya putuskan hadiahnya. Ada idea tak?

KEEMPAT
Sepupu saya, Kak Yong Ila akan melangsungkan perkahwinannya dengan Abang Ramli ~ orang Johor, pada 5 Mei ini. Kami bertiga sebaya. Bezanya, saya lahir 8 bulan selepas Kak Yong diputerikan. Sebab itu hubungan kami sangat akrab. Sehingga hari ini saya masih dipanggil Adik Na oleh Kak Yong.

Saya sedikit sedih, kerana tak berpeluang menghadiri dan menyaksikan majlis mereka. Sudahlah bertunang dulu pun saya hanya sempat menatap foto sahaja. Itupun selepas setahun berlalu.

Dan saya juga sedih, sebab lepas ini kami akan bertambah jauh. Saya pasti merindui kemesraan zaman kanak-kanak dan remaja kami.

"Kak Yong, Dik Na doakan kalian bahagia. Jangan lupa doakan kami."

KELIMA
Kakak saya, Nasuha sudah berpindah ke rumah sendiri. Kediaman mereka betul-betul di hadapan kawasan Madiwa lama.

Hari tu, ada juga Kakak khabarkan tentang si kecil Fiqah yang sudah tercapai impiannya untuk berkubang dalam parit depan rumah nenek sebelah abahnya di Bagan Serai. Kata kakak, Fiqah seronok benar tambah dengan lagaknya seperti sudah pandai berenang yang mencuit hati kakak saya.

*~*~*~*
Saya bercerita tentang kegembiraan orang. Saya mahu orang lain gembira dengan saya. Saya cuba buat everybody feel wanted.

Saya akui, terselit juga di sudut hati saya mengharapkan dengan membahagiakan orang lain, saya akan turut merasainya.

What you give you get back!