Saturday, March 31, 2007

Semut dan Gula

Oleh Suzana Mohamed Ali

Setelah Allah memasyhurkan perkhabaran untuk menciptakan manusia sebagai gabenor-Nya di muka alam, Adam diajarkan dengan beberapa perkara asas ~ guna memudahkan tugas mentadbir bumi nanti. Inilah hikmah penciptaan Adam yang diragukan Malaikat sebelumnya. Maka, Adam dan seluruh zuriatnya mulia kerana ilmu.

Nabi Muhammad SAW, dalam ikhtila’ Baginda telah didatangi oleh duta Allah yang menyampaikan perutusan kenabian dan kerasulan Muhammad bin Abdullah SAW sebagai Rasul Allah yang Terakhir. Muqadimah pertemuan pertama itu, Baginda Nabi SAW diarahkan membaca, sedangkan Baginda seorang yang ummi. Sekali lagi ilmu telah memuliakan Bani Adam, sepelusuk jagatraya selaku khalifah Tuhan.

Dua kisah yang bukan mitos jauh lagi epik ini sudah teramat memadai untuk kita jadikan pasak untuk kita mengejar ilmu. Bukan kerana cinta dunia, bahkan demi mengatur tadbir bumi ini dengan syariat Yang Maha Satu.

Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, kamu menyuruh kepada yang maaruf dan mencegah dari yang mungkar dan beriman kepada Allah …” (QS.3:110)
Kita biasa dan sering memerhatikan semut dan sedikit jalan hidupnya; gemar menghurung benda manis, kuat bekerjasama, sangat taat demi Sang Ratu. Hampir tidak ada yang tidak tahu ciri-ciri semut ini!

Namun, tidakkah kita akan rasa pelik andai suatu hari kita melihat semut sudah tidak lagi menggemari gula, tetapi mula menggilai pedasnya cili, masamnya jeruk, dan pahitnya petai? Pelik dan kita pasti menyangka si semut itu bakal mati ataupun ia bukan spesis semut sebenar, tetapi kacukan dengan serangga lain, mungkin. Atau jutaan lagi telahan kita.

Itu tafsiran kita pada si semut yang menyalahi fitrahnya; suka gula dan seangkatan rasanya. Tetapi apa pula tafsiran si semut, andainya mengetahui, manusia sudah menyanggahi fitrah ciptaannya – sudah mengentengkan tugas sebagai ‘gabenor’ Allah, sudah enggan memenuhi piala akal dengan ilmu, sudah kontang hati dari subur iman dan sudah hampir menyamai tata hidup makhluk bernafsu tanpa akal?

Alangkah peliknya, seorang hamba kepada Tuhan Maha Memiliki, sudah pandai-pandai mengubah yang hak kepada batil dan batil kepada hak sekehendak hatinya. Sedangkan kita hamba. Siapa kita di sisi-Nya sehingga sesedap rasa kita merubah arahan dan perintah-Nya yang kita rasa tidak cocok dengan nafsu kita? Hambakah kita?

Alangkah peliknya, seorang pemburu sudah tidak ada hati sedikit pun untuk memburu, sebaliknya ralit mengira butir bintang di jumantara malam. Sang pemburu ghalibnya hanya berbekal seadanya, tidakkah aneh andai hari ini sang pemburu bermewah-mewah dengan segala yang tidak perlu dalam kembara memburunya? Terlupakah dia, dia hanya berburu sehari dua dan akan pulang juga? Pemburukah itu jika lagaknya mahu menetap di kembaraannya?

Alangkah peliknya seorang HAMBA ALLAH, menamakan dirinya sebagai PENUNTUT ILMU, yang membaca kalimah Tuhannya:

“Dan jiwa serta penyempurnaannya (ciptaannya). Maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) fasik dan taqwanya. Sesungguhnya beruntunglah bagi mereka yang mensucikan jiwa itu dan sesungguhnya rugilah mereka yang mengotorinya” (QS.91:7-10)

“Wahai sekalian yang beriman, janganlah kalian menuruti langkah-langkah syaitan. Barangsiapa yang mengikuti langkah-langkah syaitan, maka sesungguhnya syaitan itu menyuruh mengerjakan perbuatan keji dan mungkar. Sekiranya tidak kerana kurnia Allah dan rahmatNya kepada kalian, nescaya tidak seorang pun dari kalian suci (dari perbuatan keji dan mungkar) selama-lamanya, tetapi Allah mensucikan sesiapa yang dikehendakiNya. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Tahu”
(QS.24:21)
Namun, dia jugalah yang enggan meladeni tuntutan-Nya. Seakan-akan terlupa akan amaran Allah:

“Mengapa kamu menyuruh manusia lain mengerjakan kebaikan, sedangkan kamu melupakan dirimu (kewajipan) sendiri, padahal kamu membaca al-Kitab. Mengapakah tidak kamu berfikir?” (QS.2:44)

Saban hari, manusia meneruskan jalan hidupnya, tanpa peduli masa yang lalu dan masa berlalu. Toleh juga silap-silap yang ditinggalkan selagi nur Taubat masih boleh kita usahakan agar akrab memesrai jiwa kusam kita.

Sang semut barangkali lebih taat menuruti ketetapan yang Allah tentukan untuk-Nya, kerana sang semut tahu, segala yang diberikan Allah adalah yang terbaik dan nanti akan dipersoalkan. Barangkali semut mengimani bahawa pena-pena telah mengering, lembaran-lembaran catatan ketentuan pun telah dilipat, dan semua perkara telah habis ditetapkan hingga semut sekali-kali tidak menyalahi fitrahnya, sekalipun ia tidak berakal.
Mengapa kita tidak sebegitu?

Ya Tuhan, jadikanlah aku hamba-Mu yang sebenar-benar hamba!