Saturday, April 14, 2007

Khabar dari kampung

Pagi ini saya berbalas-balas mesej lagi dengan Mak. Tok saya sakit. Jantungnya membengkak, baru sahaja keluar dari Hospital Batu Gajah, dan sekarang ada di rumah Mak.

Menurut doktor yang merawat, Tok kena kurangkan minum.

Bagi saya itu bukan soalnya. Soalnya ialah, Ayah. Dulu, bila Tok sakit paru-paru berair dan terpaksa menjalani pembedahan, Ayah saya berpantang minum air banyak.

Ayah bukan orang yang sebegitu. Ayah suka minum. Ayah memang banyak minum. Itu semua orang tahu. Sudahnya, Ayah jatuh sakit. Demam, langsung tekanan darahnya naik.

Tiga malam jugalah Ayah di hospital. Kami sekeluarga jadi terlampau risau. Tapi, alhamdulillah, selepas dirawat, Ayah mula mengamalkan banyak minum semula.

Hari ini, saya kembali bimbang, kalau Ayah berpantang lagi sekali.

Saya bukan membezakan Ayah dengan Tok. Dua-duanya saya sayang. Sayang sangat! Tapi ada satu fakta yang semua orang sedar, Tok tak sedegil Ayah untuk berubat …

YA ALLAH, Kau sembuhkanlah kedua-duanya.
*Ampun … saya bukan mahu memburukkan. Saya teramat bimbang. Ya Allah, panjangkan umur mereka yang aku sayangi, dalam rahmat dan pemeliharaan-Mu *