Wednesday, June 27, 2007

... bertemu kembali ...

... Bismillahirrahmanirrahim …

Musim peperiksaan sudah beransur lalu. Bagai tidak terasa bilah-bilah masa meninggalkan kita menghitung usia yang semakin menghampiri detik berpergian, yang sudahnya singgah sebentar menanti di barzakh.

Bak lirik dalam sebuah lagu nyanyian Far East dari album Halawatul Iman,
“Perjalanan rohku merentasi sebuah kembara …”

Kali ini nurani saya teruja untuk menulis sesuatu tentang dunia mahasiswa saya di Kota Kaherah ini. Dunia mahasiswa saya yang sudah mula dijangkiti virus dan wabak entah apa. Entah dirasuk hantu mana. Entah dilanggar garuda apa.

Saya bukan menidakkan peranan mahasiswa yang tegar membakar nyala semangat di gelanggang kemahasiswaan ini. Saya berterima kasih lagi bersyukur kerana Allah memilih saya di kalangan mereka yang berkesedaran dan berperanan setidak-tidaknya untuk membangkitkan gergasi potensi dalam diri untuk orang lain.

Bukan mahasiswa ini yang mahu saya perkatakan.

Justeru yang bagaimana?

Mahasiswa yang duduk-duduk sahaja di rumah. Kalaupun keluar, atas urusan peribadi. Di rumah, dunianya membicarakan resepi, artis, buruk si anu dan si ani, fantasi bersama si dia … dan entah apa-apa.

Di luar, dia merayap di muka bumi Allah ini tanpa tujuan besar, sekadar jalan-jalan cuci mata. Singgah ke café internet menjengah emel, melayari video ‘ringan-ringan’, berbual dengan sahabat maya.

Saya berfikir dan bertanya ramai orang. Apa yang mereka ini buat di rumah ye? Bagaimana bisa wujud manusia yang siangnya itu sahaja dan malamnya juga terbiar sahaja?

Saya hairan bagaimana ya, seorang doctor boleh ambil lewa dari menganalisa tahap kesihatan pesakitnya yang makin merebak dan menular?

Sedangkan, ada kalangan mahasiswa sekampus yang tercungap-cungap menguruskan itu ini. Bukan setakat tidak cukup kaki tangan, tetapi tak cukup masa untuk menarik nafas panjang-panjang!

Sedangkan semua sepatutnya dalam keadaan stand by kerana situasi masyarakat Malaysia sangat mencemaskan. On-call!

Ada juga suara kurang belajar yang menyorak – “tak ada beban, batu digalas!”

Wah! Mereka yang berkorban segala hingga tergadai diri ini dikatakan sengaja mencari penyakit. Baik. Ayuh, semua balik ke rumah masing-masing. Usah ambil tahu keliling-kelalang. Hidup ke mati ke, biarkan sahaja. Kalau tahu nanti, cari penyakit pula namanya.

Biarkan kalau sakit tahulah mencari doctor sendiri. Tidak pun, doctor tahu-tahulah cari pesakitnya. Biar mati pun, biarlah. Pandai-pandailah ke kubur sendiri …

Ibnu Khaldun dalam kitabnya yang termasyhur – Muqaddimah, mentakrifkan manusia sebagai hidupan sosial. Ia tumbuh membesar dalam suasana bermasyarakat. Dan dalam masyarakat ada system dan norma-normanya tersendiri yang menjadi trade mark sesebuah masyarakat.

Tiba-tiba manusia di era baru ini memilih untuk jadi individu yang terasing dari peduli.

Hei! Masyarakat haiwan pun ada rasa peduli dan hidup bersosial. Penguin contohnya. Sekalipun tersorok di hujung benua, penguin-penguin ini tidak memencil diri.

Keluarlah dari ‘reban’ kalian menternak daging untuk dijadikan santapan lazat kuasa kuffar antarabangsa. Kalian bukan manuk KFC. Bukan lembu New Zealand. Kalian manusia.

Dunia sudah tenat, kalian sibuk memesan teh tarik!

Kesatuan mahasiswa di Mesir ini sudah diratah, kalian masih tenang mengisi perut menjamu nafsu! Baliklah ke Malaysia kalau enggan menyumbang setitis peluh pun mempertahankan kesatuan ini! Ingat, Allah telah bersumpah, Dia akan menggantikan kalian yang enggan dengan mereka yang lebih baik. Pulanglah kalian tanpa apa-apa.

Sedikit pun kalian tak pernah mahu mencalonkan diri membantu kesatuan ini. Apakah kalian mengharap nanti ada yang membela kalian!

Baliklah!

Baliklah!

Baliklah!


Atau kalian pilih untuk berubah!

~*o*~
Ya Allah, setelah Kau pilih aku berada di jalan-Mu, tetapkanlah aku padanya, hingga aku kembali bertemu-Mu dengan Islam dan Iman. Dan hingga Kau reda aku sebagai hamba-Mu.