Thursday, September 06, 2007

Ayat-ayat ...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.


Kalau Habiburrahman asy-Syirazy menulis novel bertajuk Ayat-ayat Cinta, saya berminat menukilkan kalam Allah dari al-Quran yang berbicara tentang …

“Katakanlah (wahai Muhammad): “Akutidak dapati dalam apa yang diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai, atau darah yang mengalir, atau daging babi – kerana sesungguhnya ia adalah kotor -, atau sesuatu yang dilakukan secara fasik, iaitu binatang yang disembelih atas nama-nama yang lain dari Allah”. Kemudian sesiapa yang terpaksa (memakannya kerana darurat)sedang ia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhanmu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
(Al-An’am: 145)

Dan, satu lagi.


“Katakanlah: “Mahukah aku khabarkan kepada kamu tentang yang lebih buruk balasannya di sisi Allah daripada yang demikian itu? Ialah orang-orang dilaknat oleh Allah dan dimurkai-Nya, dan orang-orang yang dijadikan di antara mereka sebagai kera dan babi, dan penyembah Taghut. Mereka inilah yang lebih baik kedudukannya dan yang lebih sesat dari jalan yang betul.”
(Al-Maidah: 60)
Baca artikel ini [01] - Babi di Melaka
Dan kenang-kenangkan yang ini juga [02] - Metaforika Melayu Tanpa DEB